برای نخستین‌بار در تاریخ ۵۴ ساله جشنواره فیلم نیویورک، یک فیلم غیرداستانی برای نمایش در افتتاحیه برگزیده شد و قرار است تازه‌ترین مستند خالق «سلما» در این مراسم روی پرده برود.

سینما جهان

به گزارش همشهري، پنجاه‌و‌چهارمين جشنواره نيويورك 30سپتامبر تا 16اكتبر برگزار مي‌شود و فيلمي كه شب اول به نمايش درمي‌آيد، «سيزدهمين» به كارگرداني آوا دوورني است. فيلمساز 43ساله و رنگين‌پوست آمريكايي اين مستند را در سكوت كامل خبري ساخته و در آن با نگاهي به متمم سيزدهم قانون اساسي ايالات متحده، تاريخ نژادپرستي و نابرابري اجتماعي را در سرزمين مادري خود روايت كرده است.

دوورني كه از منتقدان جدي تبعيض نژادي و جنسي در عرصه سينماست، با ابراز شادماني از حضور مستند تازه خود در جشنواره نيويورك گفت: «سيزدهمين را براي پاسخ دادن به اين پرسش هميشگي خودم ساختم كه چرا و چگونه آمريكا بيشترين تعداد زنداني را در دنيا دارد، چرا و چگونه ما با شهروندان خودمان به‌عنوان مجرمان بالفطره برخورد مي‌كنيم و چرا و چگونه مردم خوب اجازه مي‌دهند اين بي‌عدالتي از نسلي به نسل ديگر منتقل شود.»

متمم سيزدهم قانون اساسي آمريكا در 1865 به تصويب مجالس قانونگذاري آمريكا رسيد و درباره برچيده شدن رسمي برده‌داري و ممنوع بودن آن در كشوري است كه برده‌داري با تاريخش گره خورده است. سيزدهمين يك هفته پس از نمايش در جشنواره نيويورك، در شبكه تلويزيوني نتفليكس و چند سينماي محدود در آمريكا به نمايش درمي‌آيد تا براي حضور و رقابت در فصل جوايز سينمايي به‌ويژه اسكار هشتاد‌و‌نهم آماده شود.

دوورني نخستين بار سال 2012 با دومين فيلم خود «ميانه ناكجاآباد» جايزه بهترين كارگردان را از جشنواره معتبر ساندنس برد و به نخستين فيلمساز زن رنگين‌پوست تبديل شد كه چنين افتخاري كسب كرده است. او سال 2014 با درام تاريخي سلما هم تاريخ‌ساز شد و نخستين كارگردان زن آفريقايي آمريكايي لقب گرفت كه به نامزدي جايزه كارگرداني گلدن‌گلوب و جايزه اسكار بهترين فيلم رسيده است. سلما جايزه اسكار بهترين ترانه را برد و حدود 70ميليون دلار در دنيا فروخت.

کد خبر 341055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha